Student-Focused / Led Events

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Event: Webinar conducted in French
Date: Thursday, May 28, 2020
Time: 10h EST (10:00am EST)
Host: Rémi Thériault
Presenter: Stéphane Dandeneau
Topic: Pleinement conscient, sans le savoir : L’activation implicite de la
pleine conscience et ses effet le sur stress social 


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Description:

La conceptualisation habituelle de la pleine conscience consiste en l’idée qu’on doit la pratiquer, qu’elle est apprise et qu’un certain investissement en temps et effort est nécessaire. Or, certains auteurs suggèrent que la pleine conscience est une capacité inhérente aux humains. Ainsi, cette présence attentive et sans jugement serait déjà « en nous » et pourrait donc faire l’objet d’une activation implicite par des méthodes souvent utilisées en psychologie sociale. L’objectif de la présentation consiste à présenter un aperçu des études qui montrent, a) que l’activation implicite de la pleine conscience permet de mieux faire face à différents stress sociaux tant au niveau psychologique que physiologique, b) que les personnes qui n’ont pas une forte habitude de pleine conscience sont ceux qui bénéficient le plus de l’activation implicite, et c) que malgré sa subtilité, l’activation implicite de la pleine conscience ne permet pas de contrevenir à la résistance psychologique reliée à l’insatisfaction corporelle chez les femmes. Sans trop parler des détails techniques des études, nous vous proposons d’être présent, sans jugement, afin de faire l’expérience pour vous-même du potentiel de cette nouvelle technique.    


 Biographie

Stéphane Dandeneau, Ph. D. est professeur titulaire de la section sociale et  personnalité au département de psychologie à l’Université du Québec à  Montréal. Après avoir reçu son doctorat en psychologie sociale de  l’Université   McGill, M. Dandeneau a complété un stage postdoctoral au  Centre de   recherche de la culture et de la santé mentale à l’Hôpital général juif. Il   s’intéresse à la résilience sociocognitive, c’est-à-dire aux processus cognitifs   automatiques et inconscients qui permettent aux individus de faire face aux   menaces et aux défis sociaux dans leur environnement. Ils étudient les   processus cognitifs se rapportant à l’estime de soi et à la manière dont nous   pouvons développer de bonnes « psychabitudes », c’est-à-dire des habitudes de pensées automatiques qui permettent de bâtir une meilleure estime de soi et de contrer le stress social plus efficacement. Il s’intéresse aussi au rôle que joue le contexte culturel et socio-environnemental dans le développement et la mise en action de processus et mécanismes de résilience.


Event: Webinar
Date:
 Wednesday, March 25th, 2020 
Time:
7:00pm to 8:00pm EST
Host:
 Andrea LeFebvre
Presenter:
Dr. Marlene Best
Topic: Relationships: Keeping Balanced Through Connection 


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Description


University studies can be a very long, task-focused, and potentially lonely process for students. In this webinar, Keeping Balanced Through Connection, Dr. Marlene Best will present some key current research and practice, informed by attachment and emotion science, to create and maintain safer relational havens and a more secure interpersonal base from which to live our personal and professional lives. This practical presentation will focus on how to foster and nourish closer emotional connections with important others (friends, partners, family) in your life.


Biography

Marlene Best, PhD, C.Psych, is a registered psychologist in Ontario, and Certified Emotionally Focused Therapist, Supervisor and Trainer with the International Centre for Excellence in Emotionally Focused Therapy (ICEEFT). She has in private practice in Ottawa and is a Part-Time Clinical Professor at the School of Psychology at the University of Ottawa. Her passion, as well as her clinical and teaching focus, is on how attachment theory can guide, make sense of and help us improve interpersonal relationships.



Event: Webinar
Date:
Thursday, January 30, 2020
Time:
8:00pm to 9:00pm EST
Host:
Rémi Thériault
Presenter:
Professor Richard Koestner
Topic: The Motivation Equation: How goals can be used to motivate ourselves (and sometimes others)


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Description


In this webinar, Dr. Richard Koestner, professor of Psychology at McGill University, will explore factors that interfere with our capacity to successfully attain personal goals. After outlining common errors made in goal-setting, Dr. Koestner will describe recent research that suggests there are three little-known secrets to setting personal goals. The presentation is designed to provide practical information for use in your professional and personal lives.

Biography

Richard Koestner is a professor of Psychology at McGill University where he has conducted research on human motivation for over 30 years. Richard Koestner has published over 150 scientific articles and his recent work focuses on how to effectively select, pursue, and (sometimes) disengage from personal goals. Richard received the 2007 Canadian Psychological Association award for excellence in teaching and training. He also won Principal’s Prize for excellence in teaching from McGill University (2008).







Past Event: Webinar
Date:
Tuesday, December 3rd, 2019

Time: 8:00pm to 9:00pm EST

Host: Lisa Gervais

Presenter: Sabine Bühlmann

Topic:  Four tools for students to reduce anxiety and increase confidence during exams 


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Description
Going through exams can be very stressful if you don't know how to calm your mind and reduce your anxiety. In this webinar, meditation teacher and life and success coach Sabine Bühlmann will teach four effective tools to help keep you calm and centered in stressful situations. Join us for this very practical session that will help set students up for success.

 

Biography


Sabine Bühlmann is a life and success coach and meditation teacher. Based in Toronto, she maintains a private practice as a life coach and teaches meditation and the success principles to individuals and at the corporate level. Her passion is to teach people a clear system how to live their best life and how to reduce anxiety and bring more joy into their lives.